7 lipca, sobota, godz. 19:00, Miejska Galeria Sztuki im. Władysława hr. Zamoyskiego, ul. Krupówki 41
Pieśń o ziemi
Aleksandra Szwejkowska-Belica – skrzypce
Katarzyna Wiwer – sopran
Cezary Sanecki – fortepian
Henryk Wieniawski (1835-1880)
Kujawiak
Obertas
Grażyna Bacewicz (1909 – 1969)
Taniec mazowiecki
Sroczka
Taniec słowiański
Witraż
Juliusz Łuciuk (ur. 1927)
Trzy miniatury
Karol Szymanowski (1882-1937)
Słowisień (z cyklu Słopiewnie)
Roman Palester (1907 – 1989)
Taniec polski z baletu Pieśń o ziemi
Romuald Twardowski (ur. 1930)
Oberek
Karol Szymanowski (1882-1937)
Leciały zurazie (Z cyklu Pieśni kurpiowskie)
Pieśń kurpiowska
Leć głosie po rosie (Z cyklu Pieśni kurpiowskie)
Taniec z "Harnasiów"
14 lipca, sobota, godz. 20:00, Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej, ul. Krzeptówki 14
Muzyka na cztery puzony i organy
Anonim Fanfara
Orlando di Lasso (1532–1594) Matona mia cara
Cesario Gussago (1550–1620) Sonata ,,la Leona”
Giuseppe Guami (1540–1611) Canzona
Georg Friedrich Händel (1685–1759) Alleluja (z oratorium „Mesjasz”)
Johann Sebastian Bach (1685–1750) Fantasia „Pièce d’orgue” G-dur, BWV 572
„Schmücke dich, o liebe Seele” BWV 654
Joseph Haydn (1732–1809) Achieved is the glorious work (z oratorium Stworzenie Świata)
W. A. Mozart (1756–1791) Ave Verum
Piotr Czajkowski (1840–1893) Taniec arabski (z baletu Dziadek do orzechów)
Felix Mendelssohn- Bartholdy (1809–1847) Sonata d-moll op. 65 nr 6:
Chorał z wariacjami
Fuga
Finał
Amazing Grace, pieśń trad. XVIII w.
Marc Lys (ur. 1963) Marche pour la paix
22 lipca, niedziela, godz. 19:00, Kościół pw. Jana Apostoła i Ewangelisty, ul. Harenda 12
Amor Divino. Barokowe duety sakralne
Barokowe duety z kręgu muzyki religijnej barokowej Hiszpanii, Katalonii i Meksyku
Katarzyna Wiwer i Julieta González-Springer – śpiewaczki znane, poza kunsztem wokalnym, z żywej ekspresji przygotowały program złożony z duetów i utworów solowych pochodzących z kręgu muzyki religijnej barokowej Hiszpanii, Katalonii i Meksyku. W utworach, które znalazły się w programie, słychać, jak zaszczepiana w Nowym Świecie kultura europejska asymilowała się, przyjmując elementy kultury Indian i czarnych niewolników, sprowadzanych do pracy na plantacjach. W koncercie usłyszymy więc nie tylko łacinę i język hiszpański, ale także negrito – dialekt czarnych niewolników. Utwory porywają gorącymi rytmami, ale też chwytają za serce niezwykle bezpośrednimi i pełnymi niezwykłych porównań tekstami. Śpiewaczki zaprosiły do wspólnego muzykowania znakomitego, również znanego z gorącego muzycznego temperamentu, klawesynistę Andrzeja Zawiszę. Dźwiękowego obrazu dopełni Jakub Persona na instrumentach perkusyjnych związanych z muzyką z kręgu kulturowego Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej.
W programie usłyszymy między innymi następujące utwory:
Antonio de Salazar (ok. 1650–1715) [Meksyk] Tarara que yo soy Anton – negro a Duo de navidad
Cristóbal Galán (ok. 1630–1684) [Hiszpania] Bate los alas – duo al Santissimo Sacramento
Francisco Valls (1665/1671–1747) [Katalonia] De amor Sagrado Templo
Cristóbal Galán Mariposa !No corras al fuego! – tonada al Santísimo Sacramento
Sebastián Durón (1660–1716) [Hiszpania] Ay de mí, que el llanto y la tristeza – cantada a voz sola al Santísimo y de Pasión
Sebastián Durón Al dormir el sol en la cuna del alva – villansico al Duo
Juan de Vaeza Saavedra (1662–1671) [Meksyk] Por celebrar este dia – negriya a 3 y a duo en dialogo
28 lipca, sobota, godz. 18:00, Sanktuarium Matki Boskiej Objawiającej Cudowny Medalik, ul. Olcza-Piszczory 13
Chopin nie tylko na ludowo
Nie od dziś wiadomo, że niepowtarzalność dzieł Chopina w znacznym stopniu wyrasta z inspiracji muzyką ludową. Przez wieki jednak, oba zjawiska funkcjonują w odmiennym kontekście, należąc do różnych tradycji wykonawczych. Jednym z pierwszych projektów przełamujących ten stereotyp jest stworzony przed laty przez Marię Pomianowską program „Chopin na ludowo”. Łączy on oba nurty muzyki sprowadzając tradycję ludową i wybrane „Mazurki” Chopina do wspólnego mianownika i ukazując jak najprostsze instrumenty polskiej wsi potrafią zagrać obok przaśnych oberków, fortepianowe arcydzieła. Tym co najczęściej kojarzy się w utworach Chopina z ludowością jest tzw. rytmika mazurkowa. Jest ona uważana za wyznacznik polskości w muzyce oraz za bazę rodziny tańców trójmiarowych. Okazuje się jednak, że rytmy mazurkowe z których jesteśmy tak dumni są zjawiskiem szerszym, wręcz uniwersalnym w skali światowej. Możemy bowiem odnaleźć podobne wzory rytmiczne nawet w najdalszych zakątkach Azji. Program „Chopin nie tylko na ludowo” otwiera się na spotkanie dźwięku polskich instrumentów ludowych z barwami etnicznymi Azji. Jednak podróż muzyczna nie zatrzymuje się tylko na pieśniach, oberkach czy kujawiakach Mazowsza. Podąża dalej ku dźwiękom, skalom i rytmom orientalnej Persji czy Indii. Opowiada o pięknie wielu tradycji muzycznych, o ich cechach uniwersalnych, pozwalających na łączenie się z muzyką Chopina. „Chopin nie tylko na ludowo” to także kolejna próba odpowiedzi na pytanie dlaczego muzyka genialnego kompozytora wyrosła na polskiej muzyce może być zrozumiana, kochana i zagrana w każdym niemal zakątku świata i na każdym instrumencie muzycznym.
Na koncercie w Zakopanem przedstawione zostaną:
- Unikalne pieśni, mazury, oberki, kujawiaki z mazowieckich nizin, z miejsc które we wczesnej młodości odwiedzał nasz genialny kompozytor, których echo słyszymy w jego twórczości
- Mazurki Chopina zagrane na fortepianie w wersji oryginalnej
- Mazurki Chopina przełożone na instrumenty ludowe
- Melodie perskie i afrykańskie oparte o rytmy trójdzielne (mazurkowe)
- Mazurki Chopina przełożone na etniczne instrumenty Iranu i Afryki
- Finale Grande
- Wspólne ludowo-klasyczne wersje Mazurków Chopina zagrane przez fortepian polskie instrumenty ludowe oraz artystów egzotycznych.
4 sierpnia, sobota, godz. 20:00, Sanktuarium Najświętszej Rodziny, ul. Krupówki 1 A
Organy na cztery ręce
Adolf Friedrich Hesse (1809–1863)
Fantasie für die Orgel zu 4 Händen op. 35
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791)
Ein Stück für ein Orgelwerk in einer Uhr KV 594
Gustav Adolf Merkel (1827–1885)
Sonata d-moll op. 30
Allegro moderato
Adagio
Allegro con fuoco – Fuga
Ludwig van Beethoven (1770–1827)
Adagio für die Flötenuhr WoO 33/1
Maurycy Moszkowski (1854–1925)
Paraphraser du Polonaise du Prince Ogiński
Les adieux à la Patrie (nr 3) ze zbioru Polnische Volkstänze op. 55
Juliusz Zarębski (1854–1885)
Le mal du pays (nr 2)
Cracovienne (nr 6)
ze zbioru A travers Pologne op. 23
Carlotta Ferrari (*1975)
Totentanz per organo sinfonico a quattro mani (2004)
11 sierpnia, sobota, godz. 18:00, Kościół Św. Krzyża, ul. Chałubińskiego 30 (wejście również od ul. Zamoyskiego)
Pieśni polskie
Thomas Morley (1557–1602), Now is the month of maying
Sing we and chant it
John Dowland (ok. 1563–ok. 1626), Come again
Ludwig Senfl (1486–1543), Ach Elslein, liebes Elselein
Hans Leo Hassler (1564–1612), Feinslieb, du hast mich g’fangen
Baldassare Donato (1525–1603), Villanella alla napolitana
Antonio Vivaldi (1678–1741), Cztery pory roku – Zima – cz. II
J. S. Bach (1685–1750), Badinerie
Suita nr 3 D-dur – Aria
Fryderyk Chopin (1810–1849), Nocturne cis–moll
Jan Maklakiewicz (1899 – 1954), Kołysanka
Stanisław Moniuszko (1819–1872), Prząśniczka
Pieśń wieczorna
Kozak
Henryk Wars (1902–1977), Nie zapomnisz mnie
Wiązanka przebojów Mieczysława Fogga, Jesienne róże
Mateusz Święcicki (1933–1985), Pod Papugami